Målsætning for Børnehaven Fjordparken

 

Vi ønsker her i huset at få trygge børn og forældre - hvor vi alle har en gensidig respekt for hinanden, så vi sammen kan skabe en helhed i hverdagen for vores “fælles” børn.

 

Vores syn på barnet: Vi tager udgangspunkt i at barnet er født som et aktivt, kompetent og socialt væsen med sin egen personlighed.

D.v.s. Aktivt: Barnet har en drivkraft i sig selv. Den voksne skal dog være opmærksom på, at enkelte børn skal hjælpes, støttes og “presses” for at komme videre med nye aktiviteter og gøremål.

Kompetent: Barnet kan til en vis grad selv tage en beslutning om, er jeg sulten, søvnig, vil jeg være med i en aktivitet o.s.v. De voksne skal tro og lytte til barnets signaler, men skal dog  være opmærksom på de forskellige udviklingsområder.

Social: Barnet har lyst til samspil barn-barn og barn-voksen. Barnet opsøger selv andre mennesker og udvikler derved sociale relationer.

Personlighed: Barnet har sin egen og skal ikke tvinges til en anden.

 

 

Hvad skal vi som voksne være opmærksomme på at barnet udvikler:

Tryghed og harmoni - selvværd, selvglæde og selvtillid - selvstændighed og selvhjulpenhed - selvbestemmelse - nysgerrighed, kreativitet og fantasi - humor - konfliktløsning - være social - respektfulde overfor andre - sprog og motorik.

 

For at hjælpe børnene til udviklingen af disse egenskaber har vi valgt at prioritere:

Udeliv

Musik/rytmik/bevægelse

fri leg

Udeliv:                Vi har valgt at være ude af huset man, ons og torsdag fra

                             kl. ca. 9.30 - 13. Ude kan være i skoven, ved stranden, på

                             byture, besøg på andre institutioner o.s.v.

Musik/rytmik/bevægelse: Er en integreret del af vores hverdag, det kan foregå

                             spontant såvel som planlagt.

Fri leg:                 Herved mener vi børns egen leg uden voksenstyring. Leg er at

                             gøre erfaringer, at udvikle sig og dette tager tid. Vi vil give

                             børnene gode legebetingelser og give plads til børnenes egne

                             ideer og påfund. børnene har brug for at lege uforstyrret - derfor

                             vil vi give dem mulighed for at leg i alle kroge - også der hvor

                             det er udenfor de voksnes konstante opsyn.

 

Pædagogisk teori.

Vi arbejder ud fra den teori at børn og voksne er ligeværdige men ikke jævnbyrdige.

Derfor er pædagogens rolle at være til stede og være synlig for børnene, samt skabe nogle rammer der giver børnene mulighed for at være medbestemmende. Det er også pædagogens rolle at vise, hvor det er hende/ham der bestemmer (sætte grænser) og hvor det er barnet selv der bestemmer. Det er vigtigt at vægte spontaniteten ved at tage udgangspunkt i børnenes aktiviteter, men det er også pædagogens rolle at være inspirationskilde og give nye impulser.

Pædagogen skal være til rådighed - give tryghed og kærlighed til det enkelte barn og ligeledes være et sikkerhedsnet hvis et barn har været ude at “erobre verden” - og det mislykkedes, så er det vigtigt for barnet at vide, at der er en tryghedsbase/sikker-hedsnet at vende tilbage til.

 

Pædagogisk praksis:

Morgenmad:        De børn der har behov for morgenmad kommer selv til bordet når de er

                                klar til det – de vælger selv hvad de vil spise.

Formiddag:          (Før kl. 9) Børnene leger det de selv vælger, dog kan en voksen

                                ikke altid “bindes” fast i en aktivitet, fordi den voksne skal være

                                klar til at tage imod børn der kommer.

Ture:                       Det er de voksnes ansvar at barnet er klædt på efter vejret. På tur

                                ved stier og hvor der ikke er trafik må barnet selv bestemme om det

                                vil holde i hånd, løbe i forvejen o.s.v., men ingen børn må løbe ude

                                af syne. Ved trafik skal alle holde i hånd. Det er ikke praktisk muligt

                                at det enkelte barn selv bestemmer om han/hun vil med på tur, men

                                de voksne skal lytte til børnenes ønsker om, hvor turene skal gå hen.

Aktiviteter:          Nogle aktiviteter er frivillige andre obligatoriske afhængig af det enkelte

                                barns behov og udvikling.

Mad:                       De dage vi er hjemme til frokost/eftermiddagsmad sidder alle ved bordet

                                og vi bestræber os på, at det skal være en hyggestund.

Påklædning:         Det skal barnet så vidt muligt selv klare.

Legepladsen:        Alle børn er ude hver dag. De dage hvor vi ikke er på tur opholder vi os

                                på legepladsen.

                                Hvis der ingen voksne er på legepladsen må der max være 6 børn ude

                                alene.

Eftermiddag:        Kl. 16.00 lukker stuerne og alle samles i fællesrummet, hvor børnene

                                bliver tilbudt at få et stykke rugbrød.