Målsætning for Børnehaven
Fjordparken
Vi ønsker her i huset
at få trygge børn og forældre - hvor vi alle har en gensidig respekt for
hinanden, så vi sammen kan skabe en helhed i hverdagen for vores “fælles” børn.
Vores syn på
barnet: Vi tager udgangspunkt
i at barnet er født som et aktivt, kompetent og socialt væsen med sin egen
personlighed.
D.v.s. Aktivt:
Barnet har en drivkraft i sig selv. Den voksne skal dog være opmærksom på, at
enkelte børn skal hjælpes, støttes og “presses” for at komme videre med nye
aktiviteter og gøremål.
Kompetent: Barnet kan til en vis grad selv tage en
beslutning om, er jeg sulten, søvnig, vil jeg være med i en aktivitet o.s.v. De
voksne skal tro og lytte til barnets signaler, men skal dog være opmærksom på de forskellige
udviklingsområder.
Social: Barnet har lyst til samspil barn-barn og
barn-voksen. Barnet opsøger selv andre mennesker og udvikler derved sociale
relationer.
Personlighed: Barnet har sin egen og skal ikke tvinges til
en anden.
Hvad skal vi som
voksne være opmærksomme på at barnet udvikler:
Tryghed og harmoni -
selvværd, selvglæde og selvtillid - selvstændighed og selvhjulpenhed -
selvbestemmelse - nysgerrighed, kreativitet og fantasi - humor -
konfliktløsning - være social - respektfulde overfor andre - sprog og motorik.
For at hjælpe
børnene til udviklingen af disse egenskaber har vi valgt at prioritere:
Udeliv
Musik/rytmik/bevægelse
fri leg
Udeliv: Vi
har valgt at være ude af huset man, ons og torsdag fra
kl. ca. 9.30 - 13.
Ude kan være i skoven, ved stranden, på
byture, besøg på
andre institutioner o.s.v.
Musik/rytmik/bevægelse: Er en integreret del af vores hverdag, det
kan foregå
spontant såvel som
planlagt.
Fri leg: Herved
mener vi børns egen leg uden voksenstyring. Leg er at
gøre erfaringer, at
udvikle sig og dette tager tid. Vi vil give
børnene gode
legebetingelser og give plads til børnenes egne
ideer og påfund.
børnene har brug for at lege uforstyrret - derfor
vil vi give dem
mulighed for at leg i alle kroge - også der hvor
det er udenfor de
voksnes konstante opsyn.
Pædagogisk teori.
Vi arbejder ud fra
den teori at børn og voksne er ligeværdige men ikke jævnbyrdige.
Derfor er pædagogens
rolle at være til stede og være synlig for børnene, samt skabe nogle rammer der
giver børnene mulighed for at være medbestemmende. Det er også pædagogens rolle
at vise, hvor det er hende/ham der bestemmer (sætte grænser) og hvor det er
barnet selv der bestemmer. Det er vigtigt at vægte spontaniteten ved at tage
udgangspunkt i børnenes aktiviteter, men det er også pædagogens rolle at være
inspirationskilde og give nye impulser.
Pædagogen skal være
til rådighed - give tryghed og kærlighed til det enkelte barn og ligeledes være
et sikkerhedsnet hvis et barn har været ude at “erobre verden” - og det
mislykkedes, så er det vigtigt for barnet at vide, at der er en
tryghedsbase/sikker-hedsnet at vende tilbage til.
Pædagogisk
praksis:
Morgenmad:
De børn der har behov for morgenmad kommer selv til bordet når de er
klar til det – de vælger selv hvad de vil
spise.
Formiddag:
(Før kl. 9) Børnene leger det de selv vælger, dog kan en voksen
ikke altid “bindes” fast i en aktivitet,
fordi den voksne skal være
klar til at tage imod børn der kommer.
Ture: Det er de voksnes ansvar at barnet er klædt
på efter vejret. På tur
ved stier og hvor der ikke er trafik må
barnet selv bestemme om det
vil holde i hånd, løbe i forvejen o.s.v.,
men ingen børn må løbe ude
af syne. Ved trafik skal alle holde i hånd.
Det er ikke praktisk muligt
at det enkelte barn selv bestemmer om
han/hun vil med på tur, men
de voksne skal lytte til børnenes ønsker
om, hvor turene skal gå hen.
Aktiviteter:
Nogle aktiviteter er frivillige andre obligatoriske afhængig af det
enkelte
barns behov og udvikling.
Mad: De dage vi er hjemme til
frokost/eftermiddagsmad sidder alle ved bordet
og vi bestræber os på, at det skal være en
hyggestund.
Påklædning:
Det skal barnet så vidt muligt selv klare.
Legepladsen:
Alle børn er ude hver dag. De
dage hvor vi ikke er på tur opholder vi os
på legepladsen.
Hvis der ingen voksne er på legepladsen må
der max være 6 børn ude
alene.
Eftermiddag:
Kl. 16.00 lukker stuerne og alle samles i fællesrummet, hvor børnene
bliver tilbudt at få et stykke rugbrød.